آموزش, معرفی محصول جدید

راهنمای انتخاب کوله پشتی کوهنوردی

راهنمای انتخاب کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی یکی از ضروری ترین تجهیزات کمپیینگ و کوهنوردی میباشد. و با توجه به تنوع بسیار زیاد کوله پشتی های کوهنوردی در بازار افراد هنگام خرید کمی سردرگم میشوند. اگر شماهم قصد تهیه کوله پشتی برای کوهنوردی را دارید و سوالات چه کوله پشتی مناسب کوهنوردی است؟، کوله پشتی چند لیتری بخریم؟، از کجا کوله پشتی بخریم؟، کوله پشتی کوهنوردی چی بخرم؟ و سایر سوالات در این زمینه ذهنتان را درگیر کرده اند اصلا نگران نباشید.

چگونه بهترین کوله پشتی را برای کوهنوردی انتخاب کنیم؟

در نظر داشته باشید کوله‌پشتی انواع مختلف دارد. هر کوله‌پشتی کاربرد خاصی دارد. مثلا شما نمی‌‌توانید از کوله‌پشتی روزانه برای کمپینگ استفاده کنید. چرا که امکانات کمتری دارد. پس هنگام خرید نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نوع و کاربرد کوله‌پشتی می‌باشد. معمولا کوله‌پشتی‌های مخصوص کمپینگ و کوهنوردی امکانات بیشتری نسبت به سایر کوله‌پشتی‌ها دارند. نوع کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی از روی امکاناتی که در ادامه آمده است، مشخص می‌شود.

نکات مهم در خرید کوله پشتی کوهنوردی

1. انتخاب حجم مناسب

انتخاب حجم مناسب برای خرید کوله پشتی کوهنوردی تاثیر زیادی در سبک صعود شما خواهد گذاشت و البته تحت تاثیر دیدگاه شما به صعود نیز میباشد. باید توجه داشته باشید که دوران کوله های بزرگ برای صعود به سر رسیده که دلیل آنهم پیشرفت تکنولوژی و سبک شدن و کم حجم شدن تجهیزات است. همچنین باید دقت داشته باشید که حجم و سایز خود شما تاثیر زیادی در انتخاب و خرید کوله پشتی خواهد داشت.

در این مقاله مهمترین نکات یک کوله پشتی کوهنوردی مناسن و عالی به شما گفته میشود و همچنین انواع مختلف کوله پشتی کوهنوردیخدمت شما معرفی میگردد با ما همراه باشید.

موارد زیر را به طور کلی در زمان انتخاب کوله در نظر داشته باشید:
  • سایز صعود کننده : فردی که لباس های سایز ایکس لارژ دارد قطعا به حجم بیشتر نسبت به فرد با سایز اسمال نیاز دارد.
  • نوع صعود: صعودهای فنی به حجم بیشتر برای جا دادن لوازم از قبیل میانی ها، هارنس، کرامپون، هلمت و مانند آن نیاز خواهند داشت.
  • فصل صعود: برای صعود در فصل زمستان می توان گفت که تعداد لایه های پوشاک دو لایه (مانند کت پر و بیس اضافه یا شلوار گرتکس و شلوار پلار) افزایش می یابد. همچنین به سوخت بیشتر برای ذوب کردن برف نیاز خواهد بود.

با توجه به موارد فوق حجم های زیر جهت خرید کوله پشتی کوهنوردی پیشنهاد میشوند. از برنامه های نمونه به عنوان مثال استفاده شده است.

برنامهفصلکوهنورد سایز xlکوهنورد سایز s
الوندتابستان۱۰-۲۰ لیتر۵-۱۵ لیتر
توچالزمستان۱۵-۳۰۱۵
دماوند – دو روزهتابستان۴۰-۴۵۳۰-۴۰
دماوند– دو یا سه روزهزمستان۴۵-۵۵۴۵
دیواره شروین – سنگنوردیتابستان۳۰ لیتر۳۰ لیتر
صعود گرده آلمانهازمستان۵۰-۵۵۵۰
خانتنگریتابستان۵۰-۵۵۴۵-۵۰

2. سبک صعود

صعودهایی که به روش کلاسیک انجام میگیرند، معمولا مقداری حجم بار بیشتر را با خود همراه خواهند داشت. مساله مهم در اینجا این است که کوله بزرگتری یک اشکال نیز ایجاد میکند و آنهم به ریختن تعادل به خصوص در دست به سنگها میباشد. پس برای خرید کوله پشتی کوهنوردی باید سعی کرد که از سایزهای بهینه استفاده نمود و نوع برنامه ریزی غذایی برای صعود را نیز هوشمندانه انتخاب کرد تا حجم کوله کنترل شود. در صورت درک درست تجهیزان مورد نیاز، کوله ۳۰ تا ۳۵ لیتری به طور معمول کفاف یک برنامه دو روزه را خواهد داد.

3. کوله کشی مینیمالیست

کوله کشی به سبک مینیمالیست (حداقل گرایی) سبکترین و کامپکت ترین تجهیزات را انتخاب میکند و بعضی از تجهیزات هم در این روش حذف میشوند. یکی از نمونه های صعود در این دیدگاه سبک آلپی یا لخت نوردی درشب می باشد. برای گرایش به این روش باید سطح بالایی از دانش و تجربه گردآوری کرد. پیشنهاد میکنیم در سالهای ابتدایی صعود به دنبال این روش نروید.

4. کوله کشی کلاسیک

که روش معمول در بین اکثر ماست. در این روش حجم نرمالی از تجهیزات، حمل میشوند. برای زمستان نیاز به کوله بزرگتری برای انتقال پوشاک اضافه، چادر زمستانی و سایر تجهیزات مناسب فصل خواهید داشت.

5. سیستم تعلیق مناسب

برای خرید کوله پشتی کوهنوردی ، توجه به سیستم تعلیق یکی از موارد مهم می باشد. در ادامه توضیحاتی کاربردی برای روشن شدن این موضوع ارایه خواهد شد.

سیستم تعلیق پیشنهادی بر اساس کوله با بار:

  • تا ۵ کیلوگرم : تعلیق حداقلی بدون فریم ، بدون پد در کمربند لگن.
  • ۵ تا ۱۰ کیلوگرم : فریم سبک ، صفحه فریم ، پد سبک در کمربند لگن.
  • ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم : فریم متوسط ، پد متوسط در کمربند.
  • بیش از ۲۰ کیلوگرم : فریم قدرتمند ، پد ضخیم در کمربند.

6.انتخاب حجم مناسب کوله با توجه به آناتومی و فیزیک بدنی

اگر یک کوله پشتی سایز درست نداشته باشد، هیچ چیز دیگری نخواهد توانست باعث استفاده درست از آن شود. برای خرید کوله پشتی کوهنوردی موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. طول کمر به بالا باید در رنج ارتفاعی کوله پشتی باشد.
  2. بند کوله می بایست در پشت شانه ها قرار بگیرد.
  3. بند نگهداری بار باید با زاویه ۴۵ درجه به کوله متصل شود.
  4. پد بند شانه باید بین ۵ تا ۷ سانتی متر پایینتر از زیر بغل پایان یابد.
  5. کمربند باید استخوان بالای لگن را به طور کامل در بر بگیرد.
  6. کمربند باید بتواند بیشتر بار کوله پشتی کوهنوردی را تحمل کند.

طول نیم تنه یا TORSO LENGTH:

1.برای اندازه گیری طول نیم تنه صاف بایستید و سر خود را جلو بگیرید به گونه ای که برآمدگی استخوانتان معلوم شود. این برآمدگی مهره 7 گردن شما می باشد که محل دقیق آن بالای نیم تنه قرار دارد.

2.انگشت اشاره را به سمت جلو و انگشت شصت خود را (مطابق شکل )

اندازه گیری طول نیم تنه

به سمت بیرون قرار دهید و یک خط فرضی بین شصت های خود قرار دهید.

3.از یکی از دوستان خود کمک بگیرید تا فاصله بین خط فرضی بین

دو انگشت شصت و مهره هفتم گردن شمارا اندازه گیری کند این اندازه، طول نیم تنه شما می باشد.                              

طول لگن یا HIP SIZE :

یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب سایز کوله پشتی ، طول لگن می باشد ، زیرا 80 درصد وزن و فشار کوله بر روی لگن فرد وارد می شود ، بنابراین مناسب بودن سایز کمربند یک شاخصه مهم محسوب می شود.

1.برای اندازه گیری طول لگن خود باید متر را مطابق شکل بالای لگن

خود قرار دهید . معمولا این خط بالای کمربند شما قرار دارد.

بسیاری از کوله ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و حتما در هنگام خرید

حواستان به سایز نیم تنه خود باشد.

2.اگر در اندازه گیری سایز خود مشکل دارید حتما با فروشندگان و یا مشاوران خرید صحبت کنید و راهنمایی بگیرید.

جدول محاسبه سایز کوله برحسب سایز نیم تنه

تا 38 سانتی مترExtra Small
بین 38 تا 43 سانتی مترSmall
بین 43 تا 50 سانتی مترMedium
بیشتر از 50 سانتی مترLarge

7.جیبها و قسمت های مختلف کوله کوهنوردی

قسمت اصلی

این قسمت ، بخش اصلی و بزرگترین فضا در کوله را تشکیل میدهد. جایی که اکثر تجهیزات از جمله سرشعله، غذا، لباس و غیره در آن قرار خواهد گرفت. دسترسی اکثر کوله های بزرگ به این قسمت از بالا می باشد. بعضی از کوله های مسافرتی، بعلاوه بعضی از کوله های کوچکتر دارای دسترسی از جلو یا دسترسی جانبی نیز هستند.

قسمت کیسه خواب

قسمت کیسه خواب به طور معمول در پایین کوله پشتی کوهنوردی قرار میگیرد. این قسمت گاها با یک دیافراگم از داخل با قسمت اصلی مجزا میشود. بعضی از کیسه خوابهای بسیار سبک فاقد زیپ جداکننده قسمت کیسه خواب از فضای اصلی هستند.

جیب ها

مواردی که باعث تفاوت در کوله میشود جیبها هستند. در زمان خرید کوله پشتی کوهنوردی به جیبهای مورد نیازتان توجه داشته باشید. جیب روی درب معمولا کاربرد زیادی دارد و ابزاری مانند عینک ، دستکش ، کلاه و میان وعده .. در آن قرار میگیرد. توجه داشته باشید که جیبهای کناری بزرگ کارآمدی زیادی ندارند چرا که باعث حجیم شدن کوله از پهلو میشوند. یک جیب کوچک روی کمربند لگن می تواند کارآمد باشد. به این جیبهای کوچک به عنوان نقطه مثبت نگاه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.کمربندها و بندهای شانه ای قفسه سینه

یکی دیگر از شاخصه های مهم کوله پشتی های کوهنوردی ، کمربندهای آن می باشد که موجب انتقال وزن  کوله از شانه به باسن شده و از کمر درد و احساس خستگی در پیاده روی و کوهنوردی های طولانی جلوگیری می کند.

بند های سینه (تصویر 2):فشار وارده روی قفسه سینه را کنترل کرده و موجب پایداری تجهیزات در پستی و بلندی ها شده و آن ها را سرجای خود ثابت نگه میدارد

بندها ی تنظیم (تصویر 3 ):که در قسمت بالای شانه قرار دارند به شما این امکان را می دهند که کوله پشتی را روی بدن خود تنظیم کرده و قسمت بالای کوله را به بدن خود نزدیک کنید، تا از فشاری که به ناحیه کمر وارد می شود بکاهید .

بند ها ی فشرده سازی (تصویر 1 ): برای کاهش حجم کوله و فشرده سازی آن طراحی شده است. اگر کوله پشتی ها به طور کامل پر نشده باشند ، می توان با فشرده سازی کوله از حجم آن کاست.

بندهای کوله پشتی

ساختار پشت کوله

ساختار پشت کوله ها ، دارای سیستم تهویه هوا بوده که به صورت بافت های توری شکل و فوم های بادی می باشند. طراحی این بافت ها به گونه ای است که در حین فعالیت و در زمان عرق کردن ، کلیه رطوبت را به خود جذب کرده و پشت کوهنورد را در همه حال خشک و خنک نگه می دارد . همچنین این بافت ها  باعث شده جریان هوا به طور متناوب در گردش باشد و تعرق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. ساختار پشت کوله دارای دو مدل سیستم تنظیم می باشد که برخی از آن ها در حال استفاده و زمانی که بر روی دوش هستند می توان براساس فیزیک و ساختار بدنی تنظیم کرد و برخی دیگر ثابت بوده و قابلیت تغییر ندارند.

9.سایر موارد مهم هنگام انتخاب کوله کوهنوردی

شکل کوله

کوله پشتی کوهنوردی می بایست بلند و باریک باشد. این شکل اجازه تعادل بیشتر و آزادی در حرکت را خواهد داد.

سازگاری با آب رسانی

اگر از کمل بک استفاده میکنید در زمان خرید کوله پشتی کوهنوردی توجه داشته باشید که محل متصل کردن کمل بک در کوله پشتی به خوبی تعبیه شده باشد و محل عبور شلنگ از داخل کوله به خارج کوله در جای مناسب قرار داشته باشد.

سازگاری با اسکی/اسنوبرد

بعضی از کوله ها دارای بستهایی مناسب حمل اسکی یا اسنوبرد هستند. در صورتی که نیاز به این قسمت دارید به دنبال کوله های مناسب باشید.

نقاط اتصال

نقطه اتصال کلنگ ، باتوم ، دیزی چین برای اتصال ابزار هم در بعضی کوله ها استفاده میشوند. البته در زمان خرید کوله پشتی کوهنوردی دقت داشته باشید که متصل کردن لوازم بیرون از کوله میتواند در دست به سنگ و قسمتهای فنی باعث به هم ریختن تعادل و سختی در کار شود.

کاور باران

کاور باران، برای محافظت کوله در زمان بارش استفاده میشود. این نوع کاورها باید به خوبی روی کوله متصل و محکم شوند و اندازه مناسبی داشته باشند. عدم تناسب باعث کاهش عملکرد و بادگیر شدن این قسمت در زمان صعود خواهد بود.

کوله پشتی ها برحسب نوع فعالیت:

(HIKING /TREKKING ) کوله پشتی کوهنوردی

همانطور که از اسم  این کوله ها پیداست ، برای کوهنوردی و پیاده روی های نسبتا طولانی طراحی شده اند.شکل ظاهری این کوله ها به گونه ای است که دارای یک محفظه بزرگ برای وسایل و سایر اشیا هستند و در اطراف کوله ، جیب های کمتری مشاهده می شود .بزرگترین شاخصه این کوله ها ، بافت تهویه دار در پشت آن هاست که طراحی این بافت ها به گونه ای است که در حین فعالیت و در زمان عرق کردن ، کلیه رطوبت را به خود جذب کرده و پشت کوهنورد را در همه حال خشک و خنک نگه می دارد .همچنین این بافت ها  باعث شده جریان هوا به طور متناوب در گردش باشد و تعرق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

(ROCK CLIMBING) کوله های صخره نوردی

طراحی این کوله ها به شکل بلند و باریک بوده است که اصولا پهنای آن از عرض کمر صخره نورد کمتر است و فرد به راحتی می تواند از میان صخره ها و شکاف ها عبور کند.

(Travel)کوله های طبیعت گردی و مسافرتی

این کوله ها دارای جیب و زیپ های متعددی هستند که در سایزها و شکل های مختلفی طراحی شده اند ، اصولا این کوله ها دارای پوشش ضخیم و تهویه مناسب می باشند . حتی در بعضی از مدل ها کوله ی جداگانه کوچکی موجود است که می توان برای کمپینگ و مسافت های کم از آن استفاده کرد .اصولا این کوله ها دارای قدرت تحمل زیادی هستند حتی برخی از آن ها دارای چرخ و دسته می باشند.

(Snow Sport) کوله های ورزش های زمستانی

این کوله پشتی ها از لحاظ ساختار بدنه بسیار شبیه کوله پشتی های کوهنوردی بوده و دارای حجمی بین 20 تا 45 لیتر می باشد.همچنین همانند کوله های کوهنوردی مجهز به کمربندهای قابل تنظیم و بندهای شانه ای نیز هستند .تنها تفاوت بارز این کوله ها این است که دارای محفظه ای برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی، تبرهای یخی و … می باشند.

(Biking) کوله های دوچرخه سواری

کوله های دوچرخه سواری اصولا سبک و راحت بوده و برای افزایش بازدهی دوچرخه سواران مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی این کوله ها به این گونه است که دارای چند محفظه با دسترسی آسان برای نگهداری وسایل مورد نیاز دوچرخه سوار می باشند.

(Hydration)کوله پشتی های نگهدارنده آب

طراحی این کوله هابه این گونه است که دارای مخزن جداگانه برای نگهداری آب می باشند، به طوریکه دوچرخه سوار می تواند به راحتی با یک دست و در حال دوچرخه سواری ، از طریق نی که به مخزن آب متصل است آب بنوشد.

ویژگی های کوله نگهدارنده آب:

  • مخزن جداگانه ای برای ذخیره آب دارند.
  • نی از بالای کوله به مخزن آب متصل می شود.
  • بعضی از مدل ها مجهز به گیره یا حلقه ای برای نگه داشتن نی در قسمت بندهای شانه ای می باشند.

 

 

 

 

 

 

سخن آخر

با یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب به دل طبیعت بروید و فارغ از وسایلی که به همراه دارید از طبیعت و سفر خود لذت ببرید. داشتن یک کوله مناسب می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های شما در کوهنوردی را کاهش دهد. مدل‌هایی معرفی شده از بهترین کوله های توصیه شده توسط کوهنوران حرفه ای هستند. امیدوارم مدل های معرفی شده به عنوان یک همراه خوب در سفر همراهتان باشد.

 

با مراجعه به دسته ی ورزش و سفر سایت فروشگاه تیرازیس میتوانید مشخصات و قیمت کوله پشتی های کوهنوردی مشاهده برفرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *